Uniform

Wat moet wie dan wel aandoen?

Kapoenen:
Omdat onze kleinsten nog zo veel groeien, hoeven zij enkel de scoutsdas (oranje met zwart) aan te doen. Deze zijn voor 11,00€ te koop bij de leiding. Verder zou het leuk zijn als kapoentjes met een groene trui naar de scouts komen, omdat de jaarkentekens en het takkenteken dan meteen een plaatsje vinden.

Welpen, Wolven, Jonggivers, Givers, Jins en Leiding:
Wij dragen allemaal een scoutshemd en de groepsdas. Het scoutshemd kost tussen de € 35,00 en de € 38,00 in de scoutsshop, de prijs hangt af van de maat. Koop het scoutshemd gerust 'op de groei'!

Wij hebben soms ook 2dehands hemden, deze zijn aanzienlijk goedkoper dan een nieuw hemd. Vraag ernaar bij de Tekenverantwoordelijke.

Bij de Hopper vind je ook nog allerhande accessoires om je 'uniform' compleet te maken.

Je kan ook voor een 2e hands das vragen, als wij er 'in stock' hebben, dan kosten die 5 euro!

Welke kentekens zijn er allemaal nodig op mijn hemd?

Jaarkenteken: boven de rechterborstzak (1)
Het jaarkenteken staat in verband met het jaarthema dat door het overkoepelende orgaan van scouts en gidsen Vlaanderen wordt opgesteld. Het nieuwe kenteken voor het huidig scoutsjaar  krijg je elk scoutsjaar via de scoutsleiding bij betaling van het lidgeld en dient te hangen op de plaatst beschreven hierboven. Je kan je oude jaarkentekens bewaren op je scoutshemd en vrij plaatsen op je hemd daar waar geen kentekens uit deze lijst gehangen worden (bijv de rug).

Takkenteken: bovenaan de rechtermouw (3)
Leden dragen het takkenteken van de tak waarvan ze lid zijn, de leiding draagt enkel het takkenteken voor leiding, het komt op de rechtermouw, onder het groepslintje

Groepslintje: boven het takkenteken, op de rechtermouw. (2)
Het groepslint is enkel te verkrijgen bij de Tekenverantwoordelijke (niet in de Hopper).

Europees lintje: boven de linkerborstzak (4)
De Belgische driekleur komt links vooraan op het hemd, boven de zakklep

Provincieschild Brussels Gewest: bovenaan de linkermouw (5)

Internationaal scoutsteken: komt op de linkermouw, in het midden van de bovenarm, onder de Brusselse iris. (6)

Zoals aangegeven boven kan je het groepslintje en jaarkenteken bij de Tekenverantwoordelijke verkrijgen. Tekens die niet voorhanden zijn bij de leiding, kan je terugvinden in de hopper (scoutsshop).

Hieronder krijg je een duidelijker beeld van waar al deze tekens komen te zitten op je hemd. Veel naaiplezier ermee!